Optimistisch leven

Optimistisch leven

“Met betrekking tot mezelf ben ik een optimist, het levert niet veel op om iets anders te zijn.”

Winston Churchill

Ja, zo is het! Het klopt dat het niets oplevert om negatief te zijn. Negativiteit bouwt niets op, maar breekt af. Positief in het leven staan en optimistisch zijn bouwt wél op. Dit is uit onderzoek gebleken:

Optimisten zijn meestal vrolijk en blij, dit werkt aanstekelijk en is aantrekkelijk: soort zoekt soort. Optimistische mensen trekken ook vaak positief ingestelde mensen aan met een hoge energie en sprankelende vibe. Ze maken makkelijker vrienden, ze hebben een uitstraling die heel prettig is om bij te zijn. Optimisten hebben doorgaans meer zelfvertrouwen en presteren daardoor beter. Ze kunnen goed met teleurstelling en moeilijke, pijnlijke levenslessen omgaan, hebben minder kans op het ontwikkelen van een depressie, hebben een sterker afweersysteem, hebben meestal een gezonde levensstijl en hebben een hogere levensverwachting. Kortom: een optimistische levenshouding geeft je een voorsprong in het leven

Optimistisch leven: hoe doe je dat?

12 tips om optimisme te oefenen en een positieve levenshouding aan te nemen:

  • Wees dankbaar. Geef expressie aan dankbaarheid. Waardeer wat je hebt en zie de waarde er van in. Gevoelens van ondankbaarheid staan geluk in de weg.
  • Cultiveer optimisme. Mensen die positief denken zien de wereld als een plaats boordevol mogelijkheden, Vooral in tijden vol uitdagingen. Transformeer negatieve gedachten naar positieve gedachten.
  • Vermijd piekeren en teveel nadenken. Vergelijk jezelf niet met anderen. Dat werkt vergiftigend. De enige met wie jij jezelf hoeft te vergelijken, dat ben jezelf. Hoe ben je nu? Hoe was je hiervoor? Zie je groei?
  • Breng vriendelijkheid in de praktijk. Een ander helpen zonder er iets voor terug te verwachten is een krachtige manier om je blij en gelukkig te voelen.
  • Onderhoud je sociale netwerk. De gelukkigste mensen op aarde zijn degenen die betekenisvolle en diepgaande relaties hebben.
  • Ontwikkel strategieën om met tegenslag om te gaan. Het helpt om gezonde manieren paraat te hebben, die je ten alle tijden en onmiddellijk in kunt zetten als je met een uitdaging wordt geconfronteerd.
  • Leer te vergeven. Haatgevoelens koesteren is slecht voor je gezondheid. Je neemt als het ware gif in terwijl je verwacht dat de ander er aan sterft. Vergeef: niet voor de ander, maar voor je eigen innerlijke vrede en geluk
    • Zorg dat je meer en meer in de stroom leeft van moeiteloosheid en vanzelfsprekendheid. Als je met de flow gaat, lijkt het of de tijd niet bestaat. Je valt samen met wat je denkt, doet, ervaart. Je wordt opgenomen in het Nu. Je bent zo gefocust op wat je aan het doen bent, dat je één bent met je taak. Je wordt niet afgeleid of beperkt. Je focus is scherp.
    • Geniet van de vreugden van het leven. Diep geluk bestaat niet zonder de tijd te vertragen, pauze te nemen en vreugde werkelijk tot in iedere vezel te voelen.
    • Ga achter je keuzes en doelen staan. Verbind je er helemaal mee. Magische dingen en wonderen gebeuren als we ons volledig toewijden aan onze missie en als we doen wat we moeten doen om deze te volbrengen.
    • Breng spiritualiteit in de praktijk. Herken dat je groter bent dan je lijf en denkgeest. Dat we deel uitmaken van een groter geheel. Dat er meer is tussen hemel en aarde. Het maakt mild en bescheiden.
    • Zorg goed voor je lichaam, voor jezelf. Je lichaam is het ‘voertuig’ waarmee je de reis door het leven maakt. Gezond zijn en in balans zijn, in lichaam, geest en ziel is van groot belang om geluk te ervaren. 

      Om deze optimistische levenshouding duurzaam in praktijk te brengen, is het belangrijk om jezelf te leren ‘monitoren’. Om je bewust te zijn van je gedachten, gevoelens en gedrag. Op het moment dat je merkt dat dit negatief is, kun je een release sessie doen. Wil je dit zelf leren en ondergaan?

      Maak een afspraak voor een onbewuste loslaat- en bevrijdingssessie

      Jacqueline de Weerd

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *